2.4
Rozsah pracovnělékařských služeb
JUDr. Anna Janáková
Rozsah pracovnělékařských služeb si dohodnou zaměstnavatel s poskytovatelem pracovnělékařských služeb ve smlouvě o poskytování pracovnělékařských služeb. Při stanovení rozsahu obě strany vycházejí z níže uvedených aspektů a zohledňují je:
-
zdravotní náročnost vykonávaných prací podle zařazení prací do kategorií podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (podrobnosti viz kapitola 2.6),
-
podle rizikovosti vykonávaných prací, resp. obsahu činností, pro jejichž výkon jsou stanoveny požadavky v části II přílohy č. 2 vyhlášky č. 79/2013 Sb. nebo jiným právním předpisem,
-
podle doby potřebné k jejich zajištění,
-
podle součástí pracovnělékařských služeb, které se zaměstnavatel rozhodne, je-li to důvodné pro ochranu zdraví zaměstnanců, zajistit prostřednictvím smluvního poskytovatele PLS v případě, kdy pracovnělékařské prohlídky zajišťuje u registrujících poskytovatelů svých zaměstnanců (uchazečů o zaměstnání), v případě, kdy jejich práce je zařazena do kategorie první podle ZoOVZ a není-li součástí této práce činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny VoPLS nebo jinými právními předpisy.
NahoruZdravotní náročnost vykonávaných prací
Zdravotní náročnost vykonávaných prací se vyjadřuje zařazením prací, při jejichž výkonu působí rizikové faktory pracovních podmínek, do čtyř kategorií.
Každá z těchto kategorií vyjadřuje hodnocení úrovně zátěže rizikovými faktory pracovních podmínek a míru rizika ohrožení zdraví zaměstnanců rizikovými faktory. Podle kategorie práce se např. stanoví, zda je potřebná vstupní pracovnělékařská prohlídka, a periodicita pravidelných prohlídek. Podle jednotlivých rizikových faktorů pracovních podmínek se stanoví rozsah lékařských vyšetření při pracovnělékařských prohlídkách. Podrobnosti ohledně kategorií práce viz Rizikové faktory pracovního prostředí této příručky.
NahoruRizikovost vykonávaných prací
Rozsah pracovnělékařských služeb je dále určen rizikovostí vykonávaných prací, resp. prací a činností, které jsou uvedeny:
a) v příloze č. 2 části I VoPLS, kde jsou vyjmenovány rizikové faktory pracovních podmínek, a v příloze č. 2 části II VoPLS, kde jsou uvedeny práce a činnosti, jejichž součástí je riziko ohrožení zdraví (např. činnosti epidemiologicky závažné, práce záchranářů atd.) – podrobnosti viz kapitola 2.5 této příručky,
b) v jiných právních předpisech, které stanoví podmínky či předpoklady zdravotní způsobilosti k určitým činnostem nebo pracím – podrobnosti viz Kategorie prací a rizikové práce této příručky.
NahoruDoba potřebná k zajištění PLS
Příloha č. 1 vyhlášky č. 79/2013 Sb. poskytuje jak poskytovatelům PLS, tak zaměstnavatelům určité vodítko ke stanovení doby potřebné k zajištění pracovnělékařských služeb, a to tak, že stanoví minimální čas pro provedení pracovnělékařských prohlídek, minimální čas potřebný na jedno pracovní místo za rok pro poradenství a dohled nad pracovními podmínkami (včetně školení).
NahoruDiferenciace podle zdravotní náročnosti
Minimální časy pro poskytování pracovnělékařských služeb VoPLS diferencuje podle zdravotní náročnosti (nízká, střední a vysoká) prováděných prací, vyjádřené kategoriemi práce, popř. rizikovou prací.
NahoruMinimální časy na prohlídky
Vyhláška č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách, stanoví minimální čas potřebný k provádění pracovnělékařských prohlídek takto: